Skip to content

Att skapa koncept

2011/10/17

Mina konceptjobb har ofta långa ledtider. Processen från att utveckla och sätta ett koncept till dess att det förverkligas kan ta flera år. Det nya shoppingkonceptet Mood Stockholm är ett exempel. Våren 2008 startade arbetet, våren 2012 blir det invigning.

Jag ser verkligen fram emot att se hur konceptet har fått innehåll, färg och form. Hur det lever med sina butiker och besökare. Hur det tar plats i sin stad.

Att sätta ett koncept handlar om att hitta essensen i det som ännu inte finns. Att skapa från ett vitt papper. Att hitta nya kreativa infallsvinklar och affärsmässiga möjligheter som kan leva i symbios.

Research sker till viss del bakåt (platsens historia). Till viss del i nuet (fysiska förutsättningar, konkurrenssituationen, flöden). Till största delen handlar det om att blicka framåt. Se runt hörn. Dra nya slutsatser av gamla fakta. Och inte minst. Gå loss helt och fullt. Inte censurera sig själv. Våga pröva galna tankebanor. Sprätta upp och vända ut och in på gamla tankemönster.

Tur att AMF Fastigheter och Karolin Forsling är en modig kund. En kund som inte vill ligga i mittfåran. En kund som tvingar fram det mest osannolika. Det mest oväntade. Som du förstår, rena drömmen för en konceptkreatör.
 Karolin på omslaget. Var annars?

Det senaste numret av tidningen Fastighetsvärlden har en lång intervju med Karolin. Läs den och få en inblick i hur det är att gå sin egen väg. Hur hon tänker och resonerar. Jag är stolt över att leverera till henne. Jag är också stolt över att hon lyfter min insats.

Vilka personer tar du hjälp av förutom ”expertråden”?
– Alla koncept jag tagit fram har jag gjort tillsammans med en tjej som heter Lena Sjödin. Det är en Sundsvallstjej som jag första gången träffade när jag jobbade vid På Sta’n­bolaget och hon arbetade som VD på turistbyrån där, men idag har hon eget bolag. Hon är en oerhört kreativ kraft. När vi träffas händer det något i koncept. Hon har samhällsperspektiv och jag konsument­perspektiv.

Och själva konceptet då? Den där tidlösa, hållbara essensen som ska bära en hel fastighet, nya shoppingmöjligheter och få internationellt genomslag? Affärshemlighet så klart. Men, som sagt, det går att uppleva från och med våren 2012.

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. mats wigardt permalink
    2011/10/17 22:25

    Kul uppdrag. Utmanande. Beats ”you know who…”

  2. Kirsi Allberg permalink
    2011/10/18 9:10

    Att saker tar tid kan ha sin tjusning och att se en idé födas i verkligheten är oslagbart. Grattis!

  3. 2011/10/21 14:17

    Konceptet är en ström av ord som på ljudlösa vingar färdas från synapserna i koncepteriets verkstad till en intet ont anande människas hjärna och där fäster sig som en oemotståndlig blomma, (som Björn Ranelid skulle säga)..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: