Skip to content

Affärsnytta

2011/03/28

Jag får ofta frågan om vilken affärsnytta mitt företag har av att vara aktiv i sociala medier. Idag ska jag också berätta om det på Qbiz som är ett nätverk för yrkeskvinnor. Det är Almi Företagspartner Mitt som håller i seminariet.

Finns det verkligen direkta affärer att göra? Indirekta? Eller är det mest en rolig grej? Så här tycker jag.

1. Affärsnytta – utbildning och utmaning
När jag bestämde mig för att ge mig in i sociala medier blev det learning by doing. 2007 startade jag mitt facebookkonto. 2009 började jag twittra och blogga här på ordinerat.se. 2010 loggade jag på fotobloggen Flickr. Jag startade också upp bloggen Norrlandsblues. Och för några dagar sedan har jag även ett flöde i mikrobloggen Tumblr. Allt sammanlänkat på ordinerat.se. Jag lär mig av andra, jag ser orsak och verkan och utmanar mig själv, precis i den omfattning som passar mig.

2. Affärsnytta – trovärdighet
En av de främsta anledningarna till min närvaro i sociala medier är trovärdighet. Också ett bärande begrepp för affärsnytta. I min värld, kommunikationsbranschen, gäller det att ha koll på kanalerna. Att råda och stödja mina kunder att göra rätt val och kombinationer i sociala media utan att själv vara närvarande är för mig ett rent tjänstefel.

Det finns också en annan aspekt av trovärdighet. I sociala medier kan jag visa att jag behärskar idéhöjd, nytänkande, budskap och innehåll. Jag visar att jag kan skriva texter med olika tonalitet och syfte. En portfolio i ständig förändring, tillgänglig dygnet runt.

3. Affärsnytta – omvärldsbevakning och nya produkter
Omvärldsbevakning i sociala media är direkt affärsnytta för mig. Jag får, i realtid, koll på vad som diskuteras i min bransch, i mina kunders branscher och andra sammanhang som jag tycker att jag vill bevaka. Snabbheten är överlägsen. Likaså möjligheten att diskutera och få återkoppling. Tack vare min närvaro kan jag även paketera och sälja tjänsten omvärldsbevakning.

4. Affärsnytta – nya marknader
En strategi jag har med min närvaro (alltså en önskad affärsnytta) är att hitta nya marknader. Att verka i en mindre stad har förvisso sina fördelar. Men jag har känt att det finns en mättnad. Att konceptutveckla, göra storytelling och skriva är gränslöst. I sociala media kan jag ta plats och bygga varumärke på den arena jag vill vara. Jag har därför medvetet valt att exponera de delar av mitt företagande som jag vill utveckla – idéarbete, berättande med kreativt anslag och analyser utanför boxen. Marknadsplanering, kommunikationsstöd, faktatexter, informationsmaterial och rapporter (som jag också arbetar med) är inte i fokus här.

5. Affärsnytta – nya kontakter
Alla nya kontakter som jag får i sociala medier är också en direkt affärsnytta. Jag utökar nätverket dagligen och kan enkelt efterlysa och söka den kompetens jag för tillfället behöver. Så många sköna, annorlunda och kreativa människor som jag träffat på de här åren hade jag aldrig mött enbart i den analoga världen. Jag lär mig massor. Jag får energi och inspiration – som mina kunder får ta del av. Jag kan också coacha mina kunder i hur de ska utöka sina kontaktytor med hjälp av sociala medier.

6. Affärsnytta – sammanhang
I sociala medier är det enkelt att välja sammanhang utifrån hur jag vill stärka mitt eget varumärke. Jag kan hänga på en diskussion på twitter och facebook – eller starta en egen. Jag kan kommentera blogginlägg, bilder och flöden som intresserar mig. Jag kan direkt bemöta, förklara, förtydliga och utveckla relationer. Det är medvetna val och det är jag som väljer.

7. Affärsnytta – lust
När man dessutom har som yrke att uttrycka sig är sociala medier ett himmelrike av lust. Mitt skrivande är på riktigt. Fotografiet har blivit ett nytt verktyg. Jag mejslar ut min egen röst både i ord och bild. Idéerna lyfter. Det finns en glädje i kreativiteten som är på gränsen till euforisk. Och vad är det som säger att det inte är affärsnytta att ha roligt på jobbet?

Vad tycker du? Hur ser din affärsnytta ut? Kommentera gärna här och nu.

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. 2011/03/28 12:19

    Håller med absolut. Bokhandlarn gör vågen.

  2. 2011/03/28 12:37

    Hur mycket tänker du på sättet du uttrycker dig i sociala media och på de ämnen du tar upp och kommenterar? Kan det finnas en risk att potentiella kunder får fel bild av dig dvs. att den bild man får av dig genom sociala media inte stämmer med den ”verkliga” personen?

    • 2011/03/29 9:13

      Jag tänker medvetet på hur jag uttrycker mig. Det försöker jag göra oavsett sammanhang. Jag är jag och jag är den jag är både i verkligheten och i sociala media. (Jösses vad många jag det blev). För mig är det ingen skillnad att ha en dialog runt fikabordet eller t ex på twitter. Jag tror att all kommunikation sker människa till människa. Och att visa sin mänsklighet ser jag som en styrka. Oavsett om det är b2b eller b2c eller vänner emellan.

Trackbacks

  1. Almi 2.1 » Blog Archive » Konsten att kommentera …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: