Skip to content

Målgruppsresonemang

2011/03/24

Den här lilla pärlan till affisch hittade jag på Kenneth-dagen den 22 mars.
Snacka om rak kommunikation: heter du inte Kenneth, gör dig icke besvär.

Men vänta nu, Svenska Kennethklubben. Kanske dags att tänka om? Återväxten på Kennethar är tämligen obefintlig. Titta bara på SCB:s lista över pojknamn som givits till fler än 10 personer mellan åren 1998-2010. Ingen Kenneth så långt ögat når.

Förvisso är grundregeln inom marknadsföring att hellre skjuta skarpt än att fladdra på med en hagelbössa. Men säg den regel som inte har ett undantag. Ibland behöver man vända på steken.

Alla människor, förutom de 32 940 män och 2 kvinnor som redan heter Kenneth eller Kennet i förnamn, borde vara den självklara målgruppen. Här finns den verkliga potentialen.

1. De kan byta namn till Kenneth.
2. De kan ge sina eventuella avkommor namnet Kenneth.
3. Om inget av alternativen ovan är aktuella kanske hunden, katten eller kaninen får heta Kenneth. Eller varför inte hamstern.

Det gäller att säkra sin egen existens, både på kort och lång sikt. Då duger det inte med att bara frälsa de redan frälsta. Istället tänka om. Tänka bortom Kenneth.

Med ett nytt målgruppsresonemang kan Svenska Kennethklubben leva upp och blomstra.
Kenneth är död. Länge leve Kenneth!

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: