Skip to content

Snäll

2011/03/22

Idag har Ordinerat finbesök av Jenny Forsberg, författare och företagare. Just nu är hon ute på bloggturné med sin nya bok ”Den snälla företagaren”. Ordinerat är näst sista stoppet på turnén, så läs gärna ikapp allt som avhandlats tidigare.

Jag älskar snällhet. Att vara snäll mot andra är en handling som alltid förräntar sig och ger återbäring. Man vet inte när och hur, bara att. Att vara snäll är ett förhållningssätt till livet och sina medmänniskor. Det är min fasta övertygelse. Men kan snällhet verkligen vara ett sätt att göra affärer på? Här svarar Jenny på det och några av mina andra funderingar.

Varför valde du just ordet snäll?
Skulle inte vänlig, hjälpsam eller hygglig funka lika bra?

Jo, det finns flera ord som också skulle passa bra. Jag tycker att snäll är ett av de mer generella orden, som täcker in allt det jag menar. Hjälpsam tycker jag bara täcker in delar av det jag menar. Hygglig känns lite omodernt. Vänlig skulle nog ha fungerat, men då tycker jag ändå att snäll är bättre. Dessutom inspirerades jag av Stefan Einhorns ”Konsten att vara snäll”.

Tror du att företagare är snällare på landsorten än i storstan?
Eller att de måste vara det för att överleva?

Intressant fråga som jag inte har funderat på. Du menar att det är svårare att hitta kunder i landsorten och att man därför kan behöva vara ännu snällare för att få det att gå ihop? Så skulle det säkert kunna vara, men jag har inga belägg för det. Jag har dessutom inga erfarenheter från båda sidorna så att jag kan jämföra. Har du? Eller någon av läsarna kanske?

Är kvinnor snällare företagare än män? Eller tvärtom?
Hmm…det borde väl gå att få fram statistik på det. Om vi börjar i ytterst liten skala så kan jag titta på vilka företagare jag använt som goda exempel i boken. Det är lika många kvinnor som män – fast det säger kanske mer om mitt nätverk än om snälla företagare generellt. I större skala skulle man kunna använda Snällix, en metod för att mäta snällhet som du kan läsa om i boken eller  här på Den snälla företagarens Facebooksida. Och så skulle man kunna mäta hur snälla ett antal män och kvinnor som är företagare är, och jämföra. Fast det är tveksamt om det kan bli någon vetenskaplig undersökning eftersom snällhet är subjektivt, det är olika vad vi upplever som snällt företagande.

Om jag är en snäll företagare och alla andra i min bransch/mitt nätverk inte är det, hur blir det då?
Mycket bra fråga! Och svår sits att hamna i. Jag utgår alltid från att alla andra också är snälla och vill mig väl, tills motsatsen har bevisats. Så jag skulle börja med att vara snäll. Om jag hade gott om energi skulle jag kanske till och med ge dem flera chanser. Men om jag inte fick någon snällhet tillbaka skulle jag i fortsättningen bemöta dem på ett neutralt sätt om jag var tvungen att ha dem kvar i mitt nätverk. Och om det gick skulle jag försöka fasa ut dem ur nätverket och i stället söka mig till andra snälla företagare och snälla människor. Om ingen annan i hela branschen var snäll skulle jag nog göra något annat 🙂 Världen är full av snälla människor och som jag ser det ska man inte slösa för mycket energi eller snällhet på dem som inte är snälla tillbaka. Man mår bättre av att omge sig med snälla människor.

Till sist. Kan snällhet verkligen ge bättre och fler affärer? Kan du ge exempel?
Jag tror att om en företagare är hjälpsam och omtänksam mot sin omgivning så kommer han eller hon att skaffa sig ett nätverk som gillar det som hon eller han gör. De kommer då att anlita den snälla företagaren när de har behov av just den tjänsten. De kommer också att sprida företagets namn och rykte vidare till andra, vilket innebär att fler och fler anlitar företaget. På så sätt ger det snälla företagandet mer affärer.

Boken, som du kan köpa här med turnérabatt 20 % (kod: BLOGG), är en praktiskt handbok om hur du blir framgångsrik inte trots att utan för att du är snäll mot kunder, nätverk, kolleger och konkurrenter. Den handlar också om hur du är snäll mot dig själv och ditt företag. Att vara snäll betyder nämligen inte, enligt Jenny, att vara mesig eller låta sig bli överkörd; det finns ingen motsättning mellan att vara snäll och att vara bra på affärer.

Har du frågor och funderingar om snällt företagande? Passa på att kommentera här och nu.

Annonser
17 kommentarer leave one →
  1. Christina Hedensjö permalink
    2011/03/22 9:13

    Mycket intressant! Spännande att följa utvecklingen.

  2. Anna Hedensjö Johansson permalink
    2011/03/22 10:06

    Var går gränsen mellan att som företagare vara snäll och att vara godtrogen? /Anna

    • 2011/03/22 15:42

      Jag tycker att det ingår i det snälla företagandet att ha respekt för sitt företag, sig själv och sin egen tid och kompetens. Och i det ingår att undvika situationer som kan leda till något negativt för företaget – att man förlorar pengar eller vad det nu kan vara. I många situationer kan man behöva göra en prioritering av vad som är snällast just nu – är det att vara godtrogen och lita på den här personen eller är det snällast mot mitt företag att snarare kontrollera något en gång extra, eller liknande?

      Och så undrar om det alltid är negativt att vara godtrogen? Det funns säkert några som skulle kalla mig godtrogen eller naiv eftersom jag alltid utgår från att folk runt omkring mig är snälla. Men jag har (åtminstone hittills) aldrig råkat illa ut på grund av det.

      • 2011/03/22 18:50

        Nu när jag tänkt på snällhet hela dagen känns ordet godtrogen mer som lättlurad och blåögt aningslös. Kanske inte ens snäll och godtrogen är olika grader på samma skala? Ska fundera vidare. Men att utgå från att alla är snälla är mer ett sätt att förhålla sig till livet. Det är klart att du kan bli lurad, men har du väl tagit steget att bli företagare är du nog inte av den lättlurade typen.

  3. 2011/03/22 12:36

    Jag gillar också snällhet och har läst Einhorns bok, som bjöd på en del positiva överraskningar: den slog hål på myten om snällheten som mesighet. Det kanske svåraste och mest krävande som finns är att vara snäll.

    Tänkte på det här med mindre orter och landsbygd… Det kan ju faktiskt vara precis tvärtom också. Att ju mindre konkurrens man har, ju elakare kan man vara. Det kan man se exempel på när det gäller prissättning, t.ex. Kolla vad en plåtslagare i Ånge tar för ett jobb och jämför med Sundsvall… Jämför även servicen…

    • 2011/03/22 15:46

      Aha, intressant tanke att man inte behöver vara snäll om man inte har så stor konkurrens! Kan det vara olika i olika branscher? Jag tror dock att snällhet vinner i längden. Om plåtslagaren i Ånge är en snäll företagare så kommer han eller hon att fortsätta få kunder även om konkurrensen ökar, men är plåtslagaren elak så går kunderna till den nya plåtslagaren så fort de får möjlighet.

      • 2011/03/23 12:13

        Så sant. I den bästa av världar… (Jag fick tag i en pensionerad plåtslagare som gjorde jobbet snabbt och till ungefär 10% av priset jag fått från Ånge. Pensionärer är ofta snälla.) Men bortsett från detta: jag tror definitivt på att snällhet lönar sig. Den genomsyrar mina egna aktiviteter och den har genomsyrat min uppfostran av två söner. Snällhet alltså, inte mesighet. Snällhet ställer krav.

  4. Pelle Matsson permalink
    2011/03/22 12:48

    Går det bra att växa som snäll företagare dvs, kan snälla företagare även bli stora företagare?
    Har du något exempel?

    • 2011/03/22 15:52

      Jag tror absolut att man kan vara en snäll företagare oavsett storlek. En stor företagare har bara fler att vara snäll mot än en liten. Det finns stora multinationella företag som till exempel har en schyst personalpolitik och där medarbetarna trivs och stannar kvar och talar väl om sin arbetsgivare inför varandra och sina vänner och bekanta. Och så finns det småföretag med några enstaka anställda som är snåla, tråkiga och behandlar sina anställda illa och där medarbetarna inte är det minsta lojala, utan byter jobb så fort de får chansen. Precis som det finns exempel på motsatserna förstås.

  5. 2011/03/24 11:35

    Tyvärr tror jag det är svårt att vara snäll som företagare. Jag har arbetat på olika nivåer med företagande och det jag har sett är att i slutändan styr ofta egoismen. Men jag vill fortsätta tro på den snälla företagaren. Det finns en annan bra bok inom området som handlar om socialt företagande.
    Hur fördelar vi de vinster som de stora företagen gör. I vems fickor hamnar pengarna och vad används pengarna till. Ska läsa boken. Tycker om titeln. Kanske bloggar om den för jag vill fortsätta tro att godheten överlever det mesta. Det var mycket mina erfarenheter av näringslivet som gjorde att jag valde att arbeta inom skolan. Här råder andra värderingar. Det mänskliga är grunden.

    • 2011/03/24 11:46

      Intressanta reflektioner! Som jag ser det finns det ingen motsättning mellan snällhet och egoism. Det är lika viktigt att vara snäll mot sig själv och sitt eget företag som att vara snäll mot andra. Däremot får man förstås inte vara snäll mot sig själv och sitt eget företag på bekostnad av andra. Och jag gissar att det är vad du lägger i ordet egoism?

      En av mina favoritegenskaper hos snällhet är att det smittar! Om du är snäll mot någon så kommer den personen med största sannolikhet att inte bara vara snäll tillbaka, utan även i sin tur vara snäll mot andra. Så vi har allt att vinna på att vara snälla om vi vill befinna oss i en snällare omgivning 🙂

  6. 2011/03/29 17:01

    Tänk om det faktiskt är lättare att ta bra betalt om man är en snäll samarbetspartner … Snäll borde förstås vara mer attraktivt och därmed motivera ett högre pris.

    Och tänk om man kunde Snäll-märka företagare. Lena, vad sägs om att konceptualisera begreppet åt KRAV-hållet till med tydliga kriterier och fördelar för den som är snällmärkt och för den som köper snällmärkta tjänster?

    • 2011/03/29 20:00

      Snällmärkning är ju hur bra som helst. Vilken strålande idé. Då blir det som Bengt-Erik säger i kommentaren ovan. Att snällhet ställer krav, på företagaren och företagandet som i sin tur spiller över på kunden och samarbetet. Ska fundera vidare…det borde gå. Vi får kanske göra en insats tillsammans med Jenny? Efter vi läst ut boken förstås!

  7. 2011/03/29 17:13

    Vilken bra idé med snäll-märkning! Och jag tror mycket väl att du kan ha rätt i att det kan vara lättare att ta bra betalt om man är snäll – det gäller att motivera att snällheten är ett mervärde för alla inblandade.

Trackbacks

  1. Bloggturnén: en sammanfattning | Jennys författarblogg
  2. Bloggturnén besöker Ordinerat | Jennys författarblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: