Skip to content

Produktplacering

2011/01/25

I hamnen. Vid första anblicken ser han ut som en kanarisk gubbe. En sådan där äkta gammal fiskegubbe som alltid hänger i sydländska hamnar. Med valkiga händer och vågor i blick. Fårat ansikte med läderhud under det obligatoriskt yviga vitskägget. Redo att när som helst filéa en nyfångad bläckfisk.

Härligt, tänker jag och frågar med gester om jag får fotografera honom. Yes, yes. Do you want me to sit like this, or like this? Svarar den garvade gubben och, ja, garvar lite samtidigt som han proffsigt intar olika poser. Charmigt, tänker jag och förstår att han fått frågan förut. Och tänk att han kan så bra engelska.

Fiskegubbar hör liksom hemma i charteralbum. Jag fyrar av några bilder och är ganska nöjd. Tills nu. När jag går igenom fotona tittar jag lite närmare på gubben. Är det inte en Ferrarikeps han har på huvudet? En Carlsbergväska? Kolla in Supermanstrumporna. Och visst är det väl en Casio runt armen? Jösses vilken raffinerad produktplacering. Undrar hur mycket han får för att sitta där och bli plåtad?

Genuiniteten är som bortblåst. Kvar finns bara en korkad turist som dillar romantiskt om gamla fiskegubbar. Och så det här blogginlägget som visar att produktplacering som reklamkanal inte är att förakta. Fast han var ju ändå trevlig den där mannen. Snygg väska också. Var får man tag på den?

Fotot taget med Hipstamatic. Lins: Kaimal Mark II. Film: Blanko. Blixt: Av.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: