Skip to content

Guldägg

2010/04/13

Mycket guldäggssnack är det i reklamvärlden nu eftersom det snart är dags för Guldäggsutdelningen 2010. Till och med DN gör ett försök till vinkling och jämför en guldäggsbyrå med TV-serien om en amerikansk reklambyrå anno 1960. Jahaja.

Jag borde vara intresserad. Jag borde bry mig. Kanske till och med längtansfullt önska att jag fick vara med. Ja, inte i DN då utan på Guldäggsgalan. Om än bara på ett litet hörn.

Men vet ni. Jag orkar inte. Och jag menar det. På Bloody Mary fullaste allvar.

Är det åldern? Är det bitterheten? Är mitt nätverkssammanhang i Sundsvall för långt från guldäggshändelsernas centrum? Kanske. Kanske inte. Kanske är det bara ett utökat behov av mening i tillvaron som gör att stora spektakel tappar i intresse.

Samma byråer är nominerade år för år för kampanjer som gjort någon sorts kommunikativ skillnad i någons feta plånbok. För det handlar ju sällan och aldrig om riktigt förändring. 110 bidrag i år och när jag glott på alla i alla kategorier vill jag bara knäcka de potentiella guldäggskandidaterna och göra en stor omelett av allting. Alternativt en riktig fläskpannkaka. Fast då måste det ju i fläsk också. Tänkte inte på det.

Ägg är ägg om än i gyllene skal. Säger jag och kokar ett ordinärt ägg sprunget från en frigående höna i Medelpad. Helt och fullständigt utan glamour ska det i morgon intas mellan frågan om hur den lilla loungen ska hitta sin röst på Facebook och den djupgående analysen kring kommunens fortsatta varumärkesarbete.

Så inga guldägg blir det för den här flickan. Inga galor. Inga nomineringar. Tänker att det som görs på de små arenorna har ett större värde och gör större skillnad än det stora i en allt större värld. Lokalt går före globalt. Säger jag och tröstar mig med att följa utmärkta bloggen Please Copy Me, guldäggsbloggen och #guldägget på twitter. Gott nog så här ute i den bildligt och bokstavligt perifera kommunikationsverkligheten.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: